6 tips om geld te besparen

Een tijdje geleden merkte ik op dat ik ongemerkt best veel geld uitgaf. Bijvoorbeeld aan snoep in de kantine, een leuke lipstick of een lekker kopje chocolademelk bij de Starbucks. Ik begon op internet te zoeken naar tips om geld te besparen. Ik zet ze vandaag op een rijtje.

Maak een kasboek. Dit is een boekje waarin je opschrijft wat je koopt en wat je krijgt. Dit kan je ook op de computer doen, bijvoorbeeld op Excel. Deze heeft een optelfunctie wat je een hoop rekenwerk bespaart. Handig! Je uitgaven kan je indelen  categorieën, maar dit hoeft niet. Wat ook handig is, is om bonnetjes te bewaren en aan het eind van de dag of de week alles op te schrijven in je kasboek.

Hou een ‘no buy’ week. In deze week geef jij je geld nergens aan uit. Natuurlijk mag je wel geld uitgeven aan dingen zoals cadeautjes, eten en andere vaste lasten. Het gaat erom dat je geen geld uitgeeft aan dingen die je niet nodig hebt.

Krijg je zakgeld, gooi dan een deel in een spaarpot. De rest doe je in je portemonnee, maar gebruik je alleen voor dingen die je echt nodig hebt.

Spreek met jezelf een bedrag af wat je per week maximaal mag uitgeven.

Licht iedereen om je heen in. Vertel ze dat je minder geld wil uitgeven aan onnodige dingen. Zij kunnen je ervan weerhouden om weer een leuk nagellakje.

Als je naar de winkels gaat, schrijf op wat je wilt halen. Hou je hier ook aan. Zo kom je minder snel thuis met dingen die je niet nodig hebt.

Ik hoop dat jullie wat aan deze tips gehad hebben. Deze tips heb ik niet zelf verzonnen, ik heb degene die voor mij het best hielpen op een rijtje gezet.

Afsluiting

Een gedachte over “6 tips om geld te besparen

REACTIES

